نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال
سرخط خبرها

قوانین جدید نقل‌وانتقالات در فوتبال ایران | جایی برای پیرمرد‌ها نیست

  • کد خبر: ۱۷۷۱۱۸
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
قوانین جدید نقل‌وانتقالات در فوتبال ایران | جایی برای پیرمرد‌ها نیست
قوانین جدید نقل‌وانتقالات باشگاه‌ها را به سمت جوان‌گرایی سوق می‌دهند.

شهرآرانیوز- نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ‌برتر فوتبال ایران روز‌های پایانی‌اش را درحالی سپری می‌کند که تغییر آیین‌نامه‌های مربوط و تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها تأثیر مستقیم در فهرست خرید و مازاد تیم‌ها داشته است. طبق قوانین جدید نقل‌وانتقالات، تعداد سهمیه بازیکنان با توجه به سن آن‌ها تغییر کرد.

طبق مصوبات کارگروه فدراسیون فوتبال درباره نقل‌وانتقالات، هرکدام از باشگاه‌های لیگ‌برتر، لیگ دسته‌اول و لیگ دسته‌دوم می‌توانند ۳۷ بازیکن را در فهرستشان قرار دهند. باشگاه‌ها مجازند نوزده بازیکن بزرگ‌سال، شش بازیکن کمتر از ۲۳ سال، شش بازیکن کمتر از ۲۱ سال و شش بازیکن با شرایط خاص جذب کنند. سهمیه خاص از سوی سازمان لیگ با عنوان سایربازیکنان برای بازیکنان سرباز، قرضی، تیم ب و آکادمی (بازیکنان کمتر از ۲۱ سال و کمتر از ۱۹ سال باشگاه) است که بدون محدودیت سنی است.

پابه‌سن‌گذاشته‌های بدون تیم

تغییر قوانین نقل‌وانتقالاتی باعث بیرون‌ماندن بازیکنانی مانند محمدرضا خلعتبری شد. او که متولد شهریور سال ۱۳۶۲ بود، قدیمی‌ترین بازیکن لیگ محسوب می‌شد و در آستانه چهل‌سالگی دیگر جایی بین تیم‌های لیگ‌برتری ندارد. بحران خروج سن‌وسال‌دار‌های فوتبال کشور نه‌تن‌ها داخلی‌ها بلکه خارجی‌ها را نیز در بر گرفته است. لوسیانو پریرا با چهل سال سن و یازده سال تجربه حضور در تیم‌های لیگ‌برتر ایران جایی در مس رفسنجان ندارد تا در فهرست مازاد قرار بگیرد و منتظر مشتری باشد.

جدایی باتجربه‌های پرهوادار

قوانین جدید باعث جدایی بازیکنان باتجربه‌ای از استقلال و پرسپولیس هم شد. سرخ‌پوشان پایتخت تصمیم به خداحافظی با کمال کامیابی‌نیا پرافتخارترین بازیکنشان و سیامک نعمتی گرفتند تا نفراتی مانند مسعود ریگی و شهاب زاهدی را جذب کنند. استقلال نیز قید ادامه حضور سجاد شهباززاده را در سخت‌ترین روزهایش زد تا شاید جای خالی برای آینده‌ای نزدیک و جذب چند گزینه آزاد در نقل‌وانتقالات پیدا کند.

تراکتور نیز چاره‌ای جز خداحافظی با کاپیتان باتجربه‌اش نداشت. مهدی کیانی که از زمان صعود این تیم به لیگ‌برتر همراه تراکتوری‌ها شده بود و در چند مقطع پیراهن تیم‌های گسترش فولاد و سپاهان اصفهان را بر تن کرد، سرانجام از جمع سرخ‌های تبریز جدا شد تا آخرین سال‌های فوتبالی‌اش را در خیبر خرم‌آباد بگذراند. کیانی درحالی به لیگ‌یک بازگشت که هم‌سن‌وسال‌هایش با افتخارات ملی و باشگاهی هنوز تیمی پیدا نکرده‌اند.

شجاعی در آستانه خداحافظی

مسعود شجاعی بی‌آنکه خداحافظی کند، در فهرست خروج هوادار قرار گرفت تا شاید بدون بوسیدن چهار گوشه مستطیل سبز به دوران حرفه‌ای‌اش پایان دهد. در این مسیر شجاعی تنها نیست، بلکه اشکان دژاگه نیز پس از سال‌ها حضور در تیم‌های تراکتور و فولاد جایی برای ادامه فوتبالش پیدا نکرده است. حامد شیری، کاپیتان نساجی، نیز با خداحافظی از جمع بازیکنان به مربیان باشگاه اضافه شد، اما دیگر جایی برای ادامه حضور بازیکنی مانند محسن کریمی نبود. علیرضا ابراهیمی، مدافع پیشین پرسپولیس و نساجی، هم وقتی توانایی رقابت با امثال محمدامین حزباوی، میلاد کر، دانیال ایری و... را نداشت، تصمیم گرفت به لیگ‌یک برگردد و برای مس کرمان بازی کند.

محبوبیت جوانان در نقل‌وانتقالات

قوانین جدید نقل‌وانتقالات لیگ‌برتر ایران باعث شد تا بخش ویژه انتقالات به بازیکنان جوان اختصاص پیدا کند. حزباوی از فولاد به السد قطر رفت تا یکی از جوانان پردرآمد لژیونر شود. سعید سحرخیزان و امیر شهیم نیز به گل‌گهر سیرجان پیوستند. درخشش محمدرضا خالدآبادی در تیم امید باعث استقلالی‌شدنش شد.

آرشا شکوری، دروازه‌بان تیم نوجوانان، نیز از جمع آبی‌پوشان جدا شد تا فرصت ایستادن در چارچوب دروازه هوادار در لیگ‌برتر بیست‌وسوم را پیدا کند. حالا با قوانین جدید لیگ‌برتر حدود ۹۶ بازیکن بزرگ‌تر از سی‌سال بدون تیم مانده‌اند تا جایشان را به حدود بیست بازیکن جدید کمتر از ۲۳ سال بدهند. این پوست‌اندازی جدید در فوتبال باشگاهی کشور، به نظر می‌رسد خیلی زود سراغ تیم‌ملی نیز خواهد رفت. لیگ‌برتر بیست‌وسوم جایگاهی برای جوانانی است که دیگر پیرمرد‌ها را به خود راه نمی‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->